26 października odbył się w naszej szkole konkurs pod nazwą „Sentencje łacińskie w języku kulturalnego człowieka”. Celem konkursu było działanie na rzecz udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczniom szerszego poznania zwrotów i sentencji pochodzących z języka łacińskiego, często do dziś obecnych w przestrzeni językowej kultury i nauki.
Uczniowie miesiąc przed konkursem otrzymali materiały do nauki, które zawierały nie tylko zbiór zwrotów i sentencji łacińskich, ale też wyjaśniały źródła ich pochodzenia oraz współczesne ich użycie. Dzięki temu mogli się oni dowiedzieć, że wiele zwrotów łacińskich nadal funkcjonuje w języku różnych dziedzin nauki, np. prawa, medycyny, historii. Chętnych do udziału w konkursie było tylu, że organizatorzy musieli podzielić go na 2 tury. Rywalizacja okazała się tak zacięta, że do przewidzianych dwóch etapów trzeba było dołożyć trzeci i nawet on nie wyłonił jednego pierwszego miejsca. Pierwszy etap konkursu odbywał się z wykorzystaniem platformy Tesportal. Uczniowie zasiedli przed komputerami w sali nr 4, otrzymali link do testu i rozpoczęli rywalizację. W pierwszym etapie 40 uczestników odpowiadało na 20 pytań zamkniętych. Trzej uczniowie udzielili samych dobrych odpowiedzi. Konieczna była dogrywka, aby wyłonić zwycięzcę. Finaliści odpowiadali na 5 trudniejszych niż poprzednio pytań. Również podczas drugiego etapu udowodnili doskonałe przygotowanie i wszyscy uzyskali 100% punktów. Ostatecznie uczniowie odpowiadali na pytanie:
„Popularna sentencja Errare humanum est jest jedynie odpowiadającym ludziom początkiem pełnej sentencji Seneki Starszego. Czy potrafisz podać tłumaczenie pełnej wersji?”
Na to pytanie poprawnie odpowiedzieli: Jurek Młynarczyk z klasy 5 TP oraz Kamil Sikora z klasy 4 TI. Niestety na tym pytaniu poległ Igor Chmielewski z klasy 2 TP. Organizatorom nie pozostało nic innego jak przyznać dwa pierwsze miejsca ex aequo Jurkowi oraz Kamilowi oraz trzecie miejsce Igorowi. Wszyscy uczniowie w pierwszym etapie uzyskali średni wynik 83%. Należy podkreślić, że aby przygotować się do konkursu uczniowie musieli opanować listę 100 sentencji łacińskich dostarczoną przez organizatorów. Po pierwszym etapie każdy z uczestników wspólnie z organizatorami przeanalizował swoje błędy. Organizatorzy konkursu dziękują wszystkim uczestnikom za zaangażowanie w przygotowanie do konkursu. Wysoka średnia wyników świadczy o tym, że jest za co.
Organizatorami konkursu byli nauczyciele: Piotr Kaczmarzyk i Anna Rokosz